
COUNTERPOINTS



COUNTERPOINTS

The Counterpoints series presents a critical account of defining ideas, in and about 
Africa. The scope is broad, from international development policy to popular 
perceptions of the continent.

Counterpoints address ‘Big Picture’ questions, without the constraints of 
prevailing opinion and orthodoxy. The arguments are forward-looking but not 
speculative, informed by the present yet concerned with the future.

In publishing this series, Africa Research Institute hopes to foster competing ideas, 
discussion and debate. The views expressed in Counterpoints are those of the 
authors, and not necessarily those of Africa Research Institute.

ACKNOWLEDGEMENTS

This manuscript was edited by Edward Paice and Jonathan Bhalla. 

Africa Research Institute would like to acknowledge the generous assistance of 
Richard Smith.

Published by Africa Research Institute 
July 2011

ISBN 978-1-906329-13-6



Human Rights NGOs are considered vanguards in the  
struggle against injustice and authoritarianism in  
Africa. But their narrow focus on civil and political rights 
neglects widely held economic grievances. In Malawi, an  
audience-driven radio programme – Nkhani  Zam’maboma 
or “News from Districts” – has captivated the nation by  
exposing everyday injustices experienced by Malawians.  
Grievances are articulated through local idioms and  
proverbs that have little in common with the individual freedoms  
espoused by human rights activists. Never before has it been  
possible for Malawians to share experiences of injustice so  
publically.

By Harri Englund

When a wave of democratisation swept across Africa in the early 
1990s, human rights NGOs became a permanent feature of the  
continent’s social and political landscape. Idolised by the  
international media and the donor agencies that fund them, human 
rights activists have confronted lingering authoritarian tendencies – 
often at considerable personal risk. But theirs are not the only voices 
exposing injustice in Africa’s new democracies. 

In Malawi, the radio programme Nkhani Zam’maboma – “News from 
Districts” – airs the grievances of its listening public twice in 
the evening, seven days a week. It is the Malawi Broadcasting  
Corporation’s (MBC) most popular programme, attracting  
several million listeners. Since 1998, Nkhani Zam’maboma has taken 
authorities to task through idioms that have little in common with 
the rhetoric of individual freedoms espoused by human rights  
activists. The stories sent in by listeners are easily overlooked by 
foreign donors and activists because they are related in Chichewa. 
Few foreigners speak Malawi’s national language. 

1



Human rights activists have scored successes in Malawi’s fledgling  
democracy, often in collaboration with faith-based organisations.  
In 2003, a campaign to prevent President Bakili Muluzi from  
securing an unconstitutional third term in office created public outcry.           
The government was forced to shelve its plans. But a certain  
elitism and urban bias has characterised human rights activism. The 
principal focus has been the defence of political and civil liberties. 
The economic rights of Malawians have been largely overlooked, in 
spite of the endemic poverty and inequality that continue to beset the 
country.1  Activists have been slow to recognise that the provision of 
adequate economic resources and opportunity might be a human 
rights issue. 

Public radio seems an unlikely medium for the candid  
discussion of injustices experienced by impoverished Malawians. 
As in many other African democracies, state radio in Malawi has  
retained an incilination towards the incumbent government.  
Human rights campaigners and international donors have frequently  
condemned the MBC’s news and current affairs programming as a 
tool of state-sponsored misinformation redolent of the autocratic era. 
But to dismiss the MBC as nothing but a government mouthpiece 
ignores alternative insights into injustice provided by the stories on 
Nkhani Zam’maboma. 

A new kind of news
Malawi’s media landscape changed considerably in the 1990s. 
When the first multi-party elections for over three decades were 
held in 1994, only two radio stations operated in the country – the 
MBC and an evangelical Christian FM station that largely relied on  
programme materials from the United States. By 2006, 16 radio  
stations were operational, excluding community radio. The MBC 
launched Nkhani Zam’maboma in 1998, anticipating increased 
competition on the airwaves. The status of radio as the principal  
medium for the dissemination of news and information remains  
unrivalled in Malawi.

2  1 Harri Englund, Prisoners of Freedom: Human Rights and the African Poor (University of California 
Press, 2006).



Nkhani Zam’maboma was introduced to broadcast stories about local 
development success stories that would illustrate the efficacy of a 
national development process given prominence in official news  
bulletins. Soon after its launch, the programme changed. It became 
apparent to the editors that most stories sent in by the public were 
complaints – overt or implied – about misconduct on the part of  
various figures in positions of authority. 

The status of radio as the principal medium for 
the dissemination of news and information 

remains unrivalled in Malawi.

Religious leaders are among those often implicated by listeners 
in stories of transgressions that reveal disparities in wealth, status 
or opportunity. A story broadcast in 2003 reported that Christians 
in a particular church “were very disappointed about what their 
new pastor was doing”. The pastor had warned his congregation 
that “he would remove from the church everyone who did not give 
tithe and that they should not give silver money [coins] but paper  
money [banknotes]”. The pastor had also ordered that “Christians  
must collect money every week to buy fuel for his motorbike”. Such 
stories prompt listeners to reflect on the conduct of their own leaders.

Nkhani Zam’maboma became a veritable household name with its 
tales of commonplace abuse and injustice, despite the widening 
range of entertainment offered by private and religious radio stations. 
A steady supply of stories – mostly submitted as hand-written letters 
but also by phone and e-mail – has given the programme more than 
enough material. Fieldwork undertaken in 2003-08 recorded that the 
editors received as many as 20 stories per day. Only about eight of 
these could be aired in the twice daily broadcast. 

3

‘‘

‘‘



From freedom to disappointment
In the sample of more than 500 stories collected during fieldwork, not 
one mentioned ufulu wachibadwidwe – the “birth freedom” that has 
become the standard Chichewa translation for “human rights”. When 
I queried the absence of the customary language of human rights and 
individual freedoms on the programme, editors retorted that “they are 
NGOs’ things” (za maNGO zimenezo). Nkhani Zam’maboma has 
introduced a genre for expressing claims and grievances that is  
strikingly different from the one utilised by human rights NGOs. 

The rejection by Nkhani Zam’maboma of stories that mentioned 
politicians or political parties rendered the contrast with the  
approach of human rights activists especially striking.  
Non-partisanship was the justification put forward by the editors.  
This sounded improbable, coming from journalists whose  
official news bulletins were little more than eulogies to the state  
president and rebukes of opposition politicians. But the editors insisted  
that Malawians of different political persuasions listened to the  
programme and they did not want to alienate any of them. Avowed 
non-partisanship also allowed the editors to safeguard a precious 
space of independence amid the MBC’s often stifling governance.

The rejection of stories deemed “political” by editors is compatible 
with the broadcast of critical perspectives on authority and power.  
Without mentioning politicians, Nkhani Zam’maboma can 
address social and political problems by highlighting misdemeanours 
among village headmen, teachers, healers, employers, and religious  
leaders. Listeners are perfectly able to make inferences, and reflect 
on the conduct of politicians and institutions even if they are not  
mentioned explicitly on the programme. 

A common idiom heard on Nkhani Zam’maboma is “disappointment” 
(kukhumudwa) – people are disappointed with the decisions or 
actions of specific authorities. Such idioms convey obligations  
between leaders and citizens, rather than discontent with  

4



hierarchies. The stories never suggest that Malawians should do 
away with hierarchies. On the contrary, hierarchy is crucial to the 
condition of mutual dependence between leaders and citizens. 
But dependence does not connote docile submission, and Nkhani 
Zam’maboma offers an exceptionally accessible medium for voicing 
disappointment. 

An outlet for grievances
Employers frequently feature in stories sent in to Nkani Zam’maboma. 
All too often, employers are accused of paying meagre salaries 
and subjecting their employees to arbitrary mistreatment. The  
introduction of new laws since the 1990s has paved the way for 
reforms in conditions of employment and collective bargaining. 
But progress in improving labour relations in Malawi has been 
slow, and the enforcement of reforms has been hampered by the  
weakness of trade unions. In this context, Nkhani Zam’maboma 
offers an important outlet for workers’ complaints, expressed in  
idioms that have a broad resonance among its public. 

One headline stated that “the manager of a firm in Blantyre city 
is said to maltreat his workers by denying them rest even on big  
holidays such as 6 July”, Malawi’s independence day. The  
story reported how the manager deducted money from the  
salaries of workers if they did not turn up to work on public holidays. It  
ended by noting that “people are said to just persevere in this 
firm”. It should not be assumed that the semblance of resigned  
obedience is evidence of a lack of critical reflection among the workers.  
Malawian employees can seek to influence their superiors by  
subtle means on Nkhani Zam’maboma. The mere possibility of being 
identified as the wrongdoer in a story broadcast on national radio acts 
as a deterrent for employers. 

Another story exposing “unloving behaviour” (khalidwe losowa 
chikondi) on the part of employers concerned a funeral. The 
headline asserted that “workers in a well-known firm in Blantyre 

5



city were disappointed by the refusal of the firm’s superiors to give 
money to help with the funeral of a worker’s mother”. Participation in  
funerals in their village of origin is usually obligatory for urban  
dwellers, and they are often pressed for material contributions by  
rural relatives. The bereaved worker in this story had explained to 
his bosses that “people in the village rely on him for everything”. 
The bosses refused to give him anything other than transport to the  
village. His colleagues, who had “sacrificed themselves” by giving 
him money, resolved to take the issue to the firm’s director in the 
hope that “the unloving behaviour would not continue”.

The bosses of the bereaved worker revealed themselves as being  
unmindful of the fundamental relationship that exists between the  
living and the dead, and between urban and rural relatives. The  
inability of the worker to pay funeral expenses from his own  
pocket was consistent with the experience of listeners, employed and  
unemployed. Among the listeners in townships and villages I knew 
well, the story inspired further reflections on the inequality of pay 
within companies, the spiralling personal debt often caused by  
inadequate salaries, and the lack of opportunity to escape  
exploitative labour relations.
  
Fellow workers in this story showed their solidarity not through strike 
action but by contributing money from their own meagre resources. 
The overthrow of the existing hierarchy seemed far from their minds, 
because they had faith in the prudence of the company director.  
Crucial to convincing the director of the merits of their case was the  
mention of “unloving behaviour”, an idiom for the conduct the workers 
wanted to change. 

In a country where strikes are rare and trade unions weak,  
stories such as this assert an obligation between persons in strikingly  
different positions. As Nkhani Zam’maboma is not explicit about 
the institutions and laws that support the democratisation of labour  
relations, its identification of obligation amid the instances of abuse 

6



‘‘
‘‘

and exploitation tends to be couched in moral terms. Doubt about 
the efficacy of moral argument could well be raised were it not for 
the fact that it is presented in public, to an audience of several million 
Malawians, rather than within the confines of an individual company.

A story that did mention an institution – the Office of the  
Ombudsman, established by the new constitution to improve  
accountability in public offices – only did so at the very end, as if in a  
footnote. The headline announced that “a man who works at a  
hospital in Karonga district is said to have disappointed people by 
beating up a patient”. The patient had been discharged and was 
standing in a queue to receive medicine to take home. But the  
hospital official decided to send him to the back of the queue.
  
The patient did not accept his fate without a protest,  
resulting in verbal and physical abuse from the official. Such  
arbitrary displays of power are commonplace for Malawians in  
a variety of settings – from hospitals to post offices, from shops  
to government departments – where they are expected to wait  
patiently for attention from members of staff. 

Nkhani Zam’maboma offers an exceptionally 
accessible medium for voicing disappointment

Onlookers were reported to have been disturbed by the inci-
dent, and “the patient was said to take the story to the chief of 
the office for hearing people’s complaints, the Ombudsman”.  
Irrespective of the effect of mentioning an institution like the Office of the  
Ombudsman, Nkhani Zam’maboma is an institution in its own right. Its 
vast audience of listeners is one that Malawian human rights activists 
can only dream of, restricted as they are by the narrower appeal of  
the message they tend to disseminate —and by their self-appointed 
status as the vanguard in the struggle for human rights.

7



Alternative intellectuals
The criticism levelled at  Malawi’s public radio by human rights activists  
is often too indiscriminate. It fails to distinguish the variation in  
programme formats broadcast by the MBC, and there is a common 
assumption that all journalists working at the MBC are the same. An 
understanding of how Malawians listen to the radio is also absent 
from such criticism. Far from being brainwashed to believe all the 
state-sponsored propaganda they hear on the MBC, Malawians have 
developed critical listening skills precisely because so much that  
is broadcast is implausible. There is always more than meets the eye 
(or the ear) even in the official news stories broadcast on the MBC. 
Malawians have long lived with the need to analyse and interpret 
what they hear on the radio. 

Jack Mapanje, the Malawian poet and academic, has observed 
that during the autocratic era, “your faculty of speculation and quick  
perception of events had to be highly developed”.2  This faculty of 
speculation has not been the exclusive reserve of the intelligentsia, 
nor did it become any less necessary with the transition to multi-party  
democracy. What is true of the listening public is equally true of  
beleaguered editors at the MBC.

The work of journalists at the MBC, particularly those compiling  
vernacular programmes, is of no lesser importance in envisaging  
alternatives in Malawi’s public culture than the work of human 
rights activists. This is a difficult – and paradoxical – proposition.  
It is far easier to write off all MBC journalists as biased and mired in  
self-censorship, as I used to do myself before my fieldwork 
in the newsroom. But many of the editors responsible for  
Nkhani Zam’maboma, employed at the MBC for decades, belong to 
a journalistic rank-and-file with few prospects of, or little interest in, 
pursuing political appointments and favours. 

8  2Jack Mapanje, “The Orality of Dictatorship”, in H. Englund (ed.) A Democracy of Chameleons (Nordic 
Africa Institute, 2002).



Income inequality at the MBC, the allocation of assignments,  
procedures for promotion, and pressure from politicians are  
long-standing grievances. The strike action that swept across  
Malawi’s civil service in the 1990s also reached the MBC, but the 
resulting dismissals – and the subsequent demotion and sacking 
of journalists who sought to report opposition viewpoints – have 
served to warn against undue ambition. More recently, the delay or 
non-payment of salaries has added a new layer of insecurity. MBC 
editors share many of the same grievances over pay and working  
conditions as their listeners. Their relatively modest standard of living 
in townships engenders a certain commitment to the rural and urban 
poor as the “public” of their public service. 

As a workplace, the MBC’s newsroom differs markedly from the  
offices of aid agencies and human rights NGOs. Lifestyles and  
language are at variance. In contrast to the use of English in aid  
agencies and NGOs, the preference for Chichewa and other  
Malawian languages in both professional and everyday  
communication at the MBC testifies to – and asserts – the  
affinity of editors to the public they aspire to serve. Many feel that their  
professionalism calls for close contact with the public, whether 
in beer halls or township churches, in order to hear the news and  
rumours that are in circulation. It is because the everyday lives of 
editors are so similar to the everyday lives of their public that critical  
perspectives are broadcast in Nkhani Zam’maboma, expressed in 
idioms that seemingly bypass political themes but are commonly 
used and understood by fellow Malawians.

The much-maligned public broadcasting service in Malawi  
contains more than a single journalistic orientation. The rank-and-file  
journalists at the MBC are discontent with the material and  
ideological conditions of their work, but constraint makes them  
innovative in ways that many critics are unable to recognise. Nothing 
suggested by this Counterpoint should be interpreted as seeking to 
excuse or justify the bias and misinformation the MBC perpetuates in 

9



‘‘

10

some of its programmes. By the same token, we should pay close 
attention to these journalists not just as state functionaries but also 
as intellectuals. 

Never before has it been possible for Malawians 
— irrespective of wealth, age, gender, or ethnic  

origin — to articulate experiences of abuse,  
injustice and violation on the radio.

The end of vanguardism
What are the expectations that we as academics,  
activists or policy-makers have about the kinds of claims and 
demands people in Africa ought to be voicing? What counts 
as a progressive or democratic claim? The example of Nkhani 
Zam’maboma suggests caution with taking anything for granted. 
The programme’s significance lies not so much in the kinds of  
entreaties made by listeners, as in the platform it provides and the 
nationwide resonance of the idioms and proverbs they use. Never 
before has it been possible for Malawians – irrespective of wealth, 
age, gender, or ethnic origin – to articulate experiences of abuse, 
injustice and violation on the radio. 

Nkhani Zam’maboma might be criticised for not going far enough in 
attacking, or seeking to dismantle, existing hierarchies. But from 
the point of view of its public, it is only within a hierarchy that   
listeners can invoke the obligation between them and their  
“superiors”. Petitions against injustice voiced in the stories in  
Nkhani Zam’maboma take a very different form to the vanguardism 
of human rights activism with its emphasis on individual freedoms. 
In the work of human rights NGOs, activists are required to lead  
Malawians towards the utopian goal of equality between all men (and  
women). The French philosopher Jacques Rancière has pointed  
out the paradox of this sort of egalitarianism: “to pose equality as a 

‘‘



11

goal is to hand it over to the pedagogues of progress, who widen 
endlessly the distance they promise that they will abolish”. 3

If equality is always the paramount goal, it tends to create a  
vanguard whose members actually assert a fundamental  
inequality between the vanguard and the so-called grassroots.  
Human rights activists, donors and some politicians became  
Rancière’s “pedagogues of progress” in Malawi during the  
democratic transition. It is the absence of vanguardism that is so 
refreshing about Nkhani Zam’maboma.

 

 3 Jacques Rancière, The Philosopher and His Poor (Duke University Press, 2003).



12





The Author

Harri Englund is Reader in the Department of Social Anthropology 
at the University of Cambridge. He is the author of “Human Rights 
and African Airwaves: Mediating Equality on the Chichewa Radio”, 
(Indiana University Press, 2011).

Africa Research Institute

Africa Research Institute is a non-partisan think tank based in 
London and founded in February 2007. Our mission is to draw 
attention to ideas which have worked in Africa, and to identify new 
ideas, where needed.

For free copies of our publications, please contact us on 
020 7222 4006 or visit www.africaresearchinstitute.org

Registered charity 1118470

COUNTERPOINTS


